ויטמין B-12 – למה להודים לא חסר?

2

מדוע לויטמין B-12 יש השפעה כל כך חשובה על הגוף, לאיזה תסמינים גורם מחסור בויטמין ולמה להודים אין סיבה לחשוש? המדריך המלא בנוגע לויטמין שהכי מלחיץ טבעונים (ולא רק)

בניגוד לדעה הרווחת, ובניגוד לויטמינים אחרים החיוניים לבריאותנו, ויטמין B-12 איננו מצוי בכמות מספקת במזונות שאנו צורכים (טבעונים ואוכלי בשר כאחד), זאת בעיקר בשל העובדה שהוא איננו נוצר באופן ישיר בצומח או בחי.
מקורו של הויטמין הוא בחיידק הנוצר בבטן האדמה ומשם הוא מגיע אל גופם של בעלי החיים ואל הצומח, אך תהליכי ההיגיינה המתקדמים בתעשיית המזון המערבית, מונעים את הימצאותו של הויטמין בכמות מספקת במזון אותו אנו צורכים. חשוב להבין שזו אינה רק בעיה שמטרידה טבעונים, אלא את העולם המערבי כולו. בהודו למשל, מדינה בה צריכת הבשר היא הנמוכה ביותר בעולם, לא חסר B-12 מאחר ורמת ההיגיינה בה ירודה יותר ביחס לעולם המערבי.
יחד עם זאת, גם בתעשיית הבשר הבינו במהלך השנים האחרונות את החיוניות בצריכת ויטמין B-12 בקרב בעלי החיים (לצרכי הגידול בלבד), ומרבית מגדלי הבקר מוסיפים כיום את הויטמין כתוסף תזונה למזון אותו צורכים בעלי החיים, כך שלמעשה גם בעלי החיים עצמם מקבלים את הויטמין כתוסף תזונה ולא באופן טבעי.

מי עלול למצוא את עצמו במחסור?

ישנן קבוצות שונות שעשויות למצוא את עצמן במחסור של הויטמין. ראשית, טבעונים וצמחונים, שכן הויטמין כאמור אינו נמצא במזונות מן הצומח. בנוסף, נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון, מי שנוטל לאורך זמן תרופות המפחיתות הפרשת חומציות מתאי האפיטל בקיבה, תרופות לטיפול ביתר לחץ דם, או אנשים עם מחלות מעי דלקתיות (קרוהן, קוליטיס) ואנשים עם מעי רגיז או עם צליאק. כמובן שמי שמודע לבעיה גנטית בספיגת B-12 נמצא גם הוא בקבוצת סיכון, וככלל, כל מי שנמצא בגיל 55 ומעלה. יתרה מכך, כדאי לדעת שמזונות וחומרים מסוימים גורמים לתת ספיגה של הויטמין, ביניהם טבק, קפה ואלכוהול.
קבוצה נוספת שצריכה להעניק תשומת לב מירבית לתופעה היא נשים מניקות, וכן מי שנוטל תרופות לטיפול בסוכרת או להורדת כולסטרול.

חסר לי B-12. מה הבעיה?

מחסור ב-B-12 יכול לגרור מספר רב של תופעות שליליות, ביניהן חרדה והגעה למצבי מתח, עייפות כרונית, תחושת קור, שינויים בלחץ דם, בעיות קשב וריכוז, שיבושים הורמונאליים ואף מצבי רוח משתנים וקיצוניים. בטווח הארוך יותר ישנן תופעות נוספות וחמורות כמו איבוד הזכרון, חוסר התמצאות במרחב, בלבול, ראייה מוחלשת, חילוף חומרים איטי ואנמיה. בנוסף, ישנן תופעות חיצוניות שעלולות להופיע כגון חיוורון, דימום מהחניכיים, דופק מהיר ונימול בידיים וברגליים.

שילוב של B-12 עם חומצה פולית – למה זה חשוב?

מכיוון שגם ויטמין B-12 וגם ויטמין B9 (חומצה פולית), אחראים על תהליכים רבים וחיוניים בגופינו, השילוב ביניהם מסייע רבות ליצירת תאי דם חדשים המסייעים בספיגת ברזל בגוף, דבר המפחית באופן משמעותי את הסיכון למחלות לב וכלי דם. במקביל, השילוב בין השניים מפחית את הסיכון לאנמיה מגלובלסטית המתאפיינת ביצירת תאי דם אדומים גדולים במיוחד, ובדומה לכל אנמיה היא עלולה להוביל לחולשה כללית, קוצר נשימה ואף אי ספיקת לב. חשוב גם לדעת שנטילת חומצה פולית אמנם יכולה לתקן ערכי אנמיה הנגרמת כתוצאה מחוסר ויטמין B12, אך אינה יכולה לתקן את הנזקים הנגרמים למערכת העצבים הנגרמים עקב מחסור בויטמין B-12.

 

באדיבות חברת "EcoSupp" המפתחת ומשווקת תוספי תזונה ו-B-12 נוזלי על בסיס מתילקובלמין

שיתוף ברשתות חברתיות

2 תגובות

  1. שאולי גיבר ב

    לדודה שלי היה חסר וזה גרם לה לבעיה בזיכרון ולבלבול. מאז אני לא שוכח ולוקח כל יום, אפילו עוד מלפני שהפכתי להיות טבעוני

מה דעתך?