"חלב צמחי? ערך תזונתי של מים בטעמים"

0

בשיחה על טבעונות, בריאות ומה שביניהם, הדיאטנית הטבעונית אורית אופיר מסבירה למה חלב צמחי הוא חסר ערך תזונתי ומדוע החששות מצריכת סויה חסרות בסיס. ומה דעתה על תחליפים מעובדים? בהקשר זה היא מצהירה בהתרגשות ש"בחודשים הקרובים כמה חברות שונות צפויות להוציא לשוק גבינות טבעוניות לבנות, שיהיו בריאות ולא מעובדות"

 

אורית אופיר (33), היא דיאטנית קלינית ונטורופתית שהפכה לטבעונית במהלך לימודי תואר ראשון בתזונה. בשבוע הבא, היא תרצה ביחד עם ננה שרייר, בעלת מסעדת "ננוצ'קה" הידועה, בפאנל על אודות טבעונות ובריאות שיתקיים במסגרת כנס "אוכלים בריא 7" (תיאטרון גבעתיים, 12-13.11).
בשיחה עם Vegazine מספרת אופיר על כך שהגיעה לטבעונות בעקבות המשולש הקדוש: בריאות, אקולוגיה וצער בעלי חיים, ועל כך היא מסבירה: "נחשפתי לכל הרעות החולות של התעשייה הזו במהלך התואר הראשון שלי בלימודי התזונה. משעשע לחשוב שבלימודים עצמם רוב המרצים היו נגד טבעונות וצמחונות, אבל בכל זאת החשיבה הביקורתית שפיתחתי במהלך התואר הולידה חשיבה עצמאית וחקרתי את הנושא הרבה בעצמי. זה גם הוביל אותי להבין שבתור תזונאית לעתיד אני חייבת לעזור לטבעונים לעשות את זה נכון".

הטעויות התזונתיות של טבעונים? הם לא אוכלים מספיק קטניות

כשאופיר נשאלת על טעויות תזונתיות בקרב טבעונים, היא לא מהססת והתשובה מבחינתה ברורה. לדבריה, "הרבה מאוד טבעונים לא אוכלים מספיק קטניות, כמו שעועית, עדשים וסויה. בעצם מבחינה תזונתית מה שהבשר נותן זה בעיקר חלבון וברזל, והמקור הכי חשוב לשני הרכיבים האלו בתזונה הצמחית מצוי בקטניות. צריך לשלב קטניות לפחות בארוחה אחת ביום בכדי שלא יווצר מחסור בברזל ובאבץ".
מלבד זאת, אופיר מצהירה בביטחון כי "חלבים צמחיים כדוגמת שיבולת שועל, שקדים או אורז הם חסרי ערך. מבחינה תזונתית, הם פשוט מים בטעמים. חלב סויה לעומת זאת הוא החלב הצמחי היחידי שיש לו ערך תזונתי גבוה".
ומה בנוגע לחשש המתמיד ממוצרי סויה? היא ממהרת להרגיע ומסבירה ש"כל ההאשמות כנגד סויה למעשה הופרכו. הסויה לא גורמת להתפתחות נשית מוקדמת ואפילו במקרה של סרטן השד לא רק שהיא לא מעלה סיכון היא אפילו מורידה. אני חושבת שכל ההפחדות סביב הנושא הזה הן דוגמא מצוינת לכוח של תעשיות החי, שיש להן אינטרס מובהק להפחיד ולעורר הד תקשורתי בנוגע לסויה, רק מאחר והיא מהווה תחליף לבשר ולחלב".

מה לגבי מיתוס המחסור בחלבון, הוא מבוסס?
"ממש לא. כל עוד אוכלים בצורה מאוזנת מקבלים מספיק חלבון. זה נכון שטבעונים אוכלים פחות חלבון מאוכלי כל וצמחונים אבל זה דווקא יתרון כי התזונה המערבית מכילה יותר מדי חלבון. כשמחשבים תפריטים רואים שקשה שלא להגיע לעודף חלבון אם לא אוכלים טבעוני, וזה עוד רמז שאנחנו צריכים להתבסס על הצומח בתזונה שלנו".
עם זאת, אופיר מדגישה כי "חשוב לשים לב שלא צורכים יותר מדי תחליפים מעובדים. יש מוצרי מדף שהם כל כך מעובדים עד שהם אפילו דומים לנזק שנוצר מצריכת מזון מן החי. אני חושבת שבשורה התחתונה הכלל הכי חשוב לתזונה נכונה, מכל סוג, הוא לאכול כמה שפחות מזון מעובד. החדשות הטובות הן שהתעשיות בארץ הבינו שיש שוק אמיתי לתחליפי גבינה לבנה בריאים יותר ובחודשים הקרובים כמה חברות צפויות להוציא לשוק גבינות טבעוניות בריאות ולא מעובדות".

שיתוף ברשתות חברתיות

מה דעתך?