פליאה ברשת: פליאו טבעוני

0

כששומעים "טבעונות" ו"פליאו" באותו המשפט, בדרך כלל עולה אסוציאציה של יריבות נצחית בין שני סוגי תזונה מנוגדים לחלוטין. עם זאת, בשבועות האחרונים התגלתה תופעה חדשה: יותר ויותר טבעונים מתעניינים בתזונת פליאו, אשר מבוססת על טהרת הצומח. נשמע מוזר? ממש לא

 

מעבר מטבעונות לפליאו או להפך – שקול בעיני רבים לחזרה בתשובה/בשאלה, ואף יותר מכך. בעוד תזונת הפליאו קיבלה דימוי ציבורי של דיאטה המבוססת בעיקרה על נתחי בשר שמנים, מסתבר שזה לא בהכרח מדויק. חשוב להבין – רבים ואולי אפילו מרבית האנשים שמקיימים אורח חיים פליאותי, אכן צורכים בשר. מאידך, לאחרונה התבלט זרם חדש לחלוטין של טבעונים, שדווקא מחבקים לחיקם את תזונת הפליאו, בגרסתה הצמחית.
מה זה בעצם אומר? תזונת פליאו בבסיסה לא מכתיבה לאכול בשר, היא מכתיבה לאכול מזון שאבותינו הקדמונים היו מתבססים עליו, מה שאומר שמיני מזונות מעובדים נשארים מחוץ לתפריט. עם זאת, בניגוד למה שנהוג לחשוב, בהחלט הגיוני לקיים תזונת פליאו טבעונית. זה למעשה מאפשר לצרוך מזון מן הצומח בלבד, ובה בעת, לשמור ככל הניתן על צריכה של מזונות שאינם מעובדים.

קבוצת פליאו טבעונית בפייסבוק תופסת תאוצה

כחלק מגל הפליאו הטבעוני, הוקמה לאחרונה קבוצת פייסבוק בנושא – דיאטת הפליאו הטבעונית. הקבוצה הוקמה לאחר ששתיים ממנהלותיה חקרו את הנושא באופן אישי ואף התייעצו עם תזונאית שסייעה בבניית תפריטים לדוגמא בעבור מי שמעוניין לאמץ לעצמו אורח חיים מסוג זה. עד כה, דיווחו מספר חברי קבוצה על ירידה במשקל, זאת במקביל לתופעות חיוביות נוספות המעידות על שיפור הבריאות.
בפוסט שנעוץ בראש הקבוצה, מציינת לימור נחמיאס, אחת מיוזמות הקבוצה ומנהלותיה:
"נפתח בגילוי נאות: אין ולא יכולה להיות באמת תזונה פליאוליתית אחת, משום שבני האדם בתקופה הפליאוליתית היו מפוזרים באיזורים עם סוגי אקלים שונים, ואכלו בהתאם למה שהאזור שלהם הציע (אקלים קר קיצוני – אכלו בעיקר בשר, אקלים טרופי – אכלו בעיקר צמחים, וכו'), ולכן היו דיאטות פליאוליתיות רבות. המילה פליאו כפי שמשתמשים בה כיום ריקה ממשמעות, וברור שאף אחד לא באמת מסוגל לחקות את תזונת האדם הקדמון. אותנו המילה פליאו משמשת בעיקר על דרך ההומור העצמי, וכמובן באירוניה בהתייחסות לדיאטת הפליאו הבשרית".
בנוסף להסבר זה, מצוינות אבני היסוד של התזונה, ובכלל זה איסור על מזונות מעובדים כמו לחם, מאפים, פסטה, שמן, ממתקים וכו'. מה כן מותר? ירקות ופירות, קטניות מושרות או מונבטות, אגוזים וזרעים שאינם קלויים, תפוח אדמה וכן דגנים מלאים אשר מותרים תחת תנאי חשוב – קטניות ביחס כפול מדגנים. למרות התפריט המוקפד, מותר לחוטא לעיתים במזון מעובד אבל חשוב לדעת לחזור לשגרה. בנוסף, כמו בכל דיאטה כמעט, לתוצאות מיטביות מומלץ לשלב גם ספורט.

שיתוף ברשתות חברתיות

מה דעתך?